Paniken smyger på..

När resten av Sverige jublar över snö och plockar bort sina Blocketannonser om att sälja startplatser till Vasaloppet, sitter jag här uppe i norr och känner kylan in i märg och ben. Det är inte bara det att det är kallt och pratas köldrekord, det är också det att det hela tiden blåser, vilket både ökar köldeffekten och tvingar in kylan genom alla de lager kläder man kan packa på sig. En viss lindring har infunnit sig de senaste dygnen, bara ca -16 idag, men fortfarande en nordlig vind som biter i kinden. När det börjar krypa ner mot -30, då blir det vindstilla, nästan, men luftrören... Så ni kanske förstår att det inte blir många mil i skidspåren nu. Och loppet närmar sig med stormsteg!
 
Passar på att tänka på de andra grenarna i Klassikern, för det är visst så att jag inte får nöja mig med löpning och skidåkning. Försökte mig på lite simträning under helgen som gick, fick ihop 1000 meter men inte kan jag ju påstå att det går fort. Ont i nacken får jag också, bröstsim är det jag håller mig till men jag sjunker ner väldigt mycket i vattnet med resultat att huvudet hela tiden böjs bakåt. Det positiva är att den ökade styrka i armar och axlar som jag märkat av under året är en hjälp även i detta moment. Kanske vore klokt att få lite teknikhjälp i vattnet ändå, för att spara nacken. Bör undersöka den möjligheten närmare.
 
Dessa ovana träningsformer bör dokumenteras för framtida bevisföring
 

Min Klassikerkompis har fått tag på en startplats! Ett hinder undanröjt. Vintern har trots allt kommit i landet nu, pratet om att tävlingen riskerar att smälta bort har slutat. Ett annat hinder undanröjt.
 
Jag gjorde ett konditionstest igen häromdagen, när arbetsdagen blev oväntat lugn pga tokkylan, fick för första gången någonsin en 5:a! Ökat min syreupptagningsförmåga från 42 ml/kg x min (4 el hög enl Åstrand) till 49 ml/kg x min (5 el Mycket hög) sen maj 2013. Jag vet att det inte säger så mycket om den totala uthålligheten, men att se en förbättring genom att utföra samma test under så lika förhållande som möjligt, tycker jag är ett mått på resultat. Det gjorde hela min dag, nästan hela min vecka, särskilt som en tröst vid all utebliven skidträning. Löpningen har betalat sig! Nu är det bara vänta in mildvädret.

 
 

Kommentera inlägget här :