Stillsam läsning en ledig helgdag

Jag gör något som det var ganska länge sedan jag gjorde, jag ligger i soffan och läser mest hela dagen. Vilken lyx! Passar på att äntligen ta tag i en bok som stått i hyllan ett tag nu, så länge att den hunnit få nytt omslag till och med. Så här ser min ut:
 
Och så här ser den ut nu:
 
Det är de som skriver bloggen Träningslära som gjort en bok om kost och träning utifrån den vetenskap som finns idag, om det nu är någon som missat det :-) Tycker det är en mycket bra blogg som skriver läsvänliga sammanfattningar om aktuella studier och ämnen, så man själv slipper läsa dem. Eller åtminstone bara läsa det som verkar vara intressant. Han är lite bespottad, Jacob Gudiol, framförallt av anhängare till mer strikta inriktningar som t ex Crossfit och LCHF. Han återger studier så som de är skrivna och delar sedan med sig av sina egna tankar kring det, utifrån hur resultatet kan tolkas och vilka felkällor som finns. Tar även upp studier som används för att bevisa effekter av nämnda inriktningar och ger en något mer nyanserad bild av dem än att bara plocka fram det fördelaktiga, som gärna blir fallet när man vill bevisa något. Det gör sidan mycket intressant och en bra källa till kunskap för den som söker.
 
Boken är inte skriven som bloggen, den är indelad i kapitel där varje kapitel berättar om ämnet utifrån den forskning som finns. Har hittills hunnit en bit in i kosten, vilket jag finner ganska intressant i dagsläget, har tänkt att skriva mer om det senare, och än så länge är det en bra bok. Även om det ibland känns som att jag återigen läser Näringsläran från utbildningen, det hänger väl på allt det där vetenskapliga då, kan jag tänka. Ser framemot att arbeta mig djupare in i boken och komma in mer på träningsbitarna och sy ihop det med kosten. kanske jag hinner med en del nu när det är långhelg.
 

Kommentarer :

#1: Linda Hendberg

Hej Linda!

Spännande sidadu har länkat till! Nu har jag bara bläddrat runt som hastigast men slås av hur han enbart hänvisat sina påståenden till egna tidigare påståenden och i de fall han faktiskt hänvisar till en publicerad artikel gör han det i form av urklipp. Jag har inga åsikter om han har rätt eller fel utan känner bara att trovärdigheten sjunker som en sten när man inte refererar till befintlig forskning i området. Jag ska läsa vidare på hans sida och kolla om det kan ändra på min uppfattning :-)

Svar: Hej Linda! Visst är den intressant? =)
Nu har jag ju inte kollat upp varenda referens han gör i sina inlägg, men där jag har blivit intresserad av det han har skrivit har jag alltid hittat artikeln i fråga. Sen är ju inte alla fritt tillgängliga, tyvärr, mer än med abstrakten. Då får man väl lita till att han refererar rätt från artikeln om man inte vill betala för att läsa den. Jag tror han länkar tillbaka till tidigare inlägg när han skrivit fler i samma ämne. Men, som sagt, jag har inte kollat alla inlägg på det sättet, berätta gärna hur du upplever det.
Linda

skriven
#2: Linda

Ja, jag ska absolut sätta mig en dag när jag har lite tid - vilket år som helst med andra ord :-) Jag har ju förmånen att ha tillgång till fulltext på i princip alla artiklar som finns i elektronisk form men som sagt, hittade bara hänvisningar till hans egna tidigare inlägg. Återkommer i frågan :-)

skriven

Kommentera inlägget här :